Co robią sklepy, aby zachęcić nas do zakupu?
Nie od dziś wiadomo, że każdy sprzedawca chce zachęcić i przekonać jak największą rzeszę klientów do zakupu swojego towaru. Jest to fakt powszechnie znany, albowiem nasze wycieczki do sklepu odbywają są w konkretnym celu. My, jako konsumenci potrzebujemy określonego produktu, natomiast sprzedawca chce mieć z tego zarobek.
Jak zatem przyciągnąć jeszcze większe grono klientów? Liczne techniki są doskonale znane większości sklepów, w szczególności dotyczy to hipermarketów oraz supermarketów. Niestety dla większości klientów są one tajemnicą, co przekłada się na ich skuteczność.
Techniki zwiększające sprzedaż
Posługiwanie się barwą, zapachem oraz muzyką
Oddziaływanie na nasze zmysły to jedna z częstszych i skuteczniejszych technik, która przyciąga nas już od samego wejścia. W obiektach oferujących usługi gastronomiczne najlepiej sprawdzają się zapachy jedzenia, takie jak zapach świeżego pieczywa, owoców czy warzyw. Na zmysł wzroku oddziałuje barwa- jasne kolory wyzwalają pozytywne emocje. Natomiast wolna muzyka sprawia, że i my zaczynamy poruszać się wolniej, przez co spędzamy w sklepie więcej czasu. Zobacz co nowego w Castoramie w Koninie !
Gratisy i wielopaki
Jest to patent będący na porządku dziennym. Każdego dnia w każdym sklepie można natknąć się na promocje "2 w cenie 1" lub "kup 3, a 4 dostaniesz gratis". Na pierwszy rzut oka te duże napisy i kolorowe etykiety wydają się być zachęcające, dlatego też często decydujemy się na zakup tak reklamowanych produktów. Jednakże po analizie okazuje się, że porównując ceny jednostkowe danych produktów, bardziej opłacalny jest zakup jednej sztuki, a nie wielopaku.
Ceny z końcówką '99gr'
Tak niestety wygląda większość cen. Przypadek? Niestety nie! Jest to celowe działanie, ponieważ większość z nas nie widzi całej ceny, tylko jej początek. A zatem przykładowo, gdy cała cena wynosi "5,99 zł" nasz wzrok rejestruje tylko pierwszą cyfrę, czyli w tym przypadku 5, a jak wiadomo 99 gr to już niemalże cała złotówka.
Znane marki w pierwszym rzędzie
Produkty w sklepach nie są układane byle jak. Wszystko jest dokładnie przemyślane, ponieważ na linii naszego wzroku najczęściej ustawiane są artykuły markowe, które jak wiadomo mają również wyższą cenę. Nieco wyżej lub niżej natomiast jest miejsce dla towarów mniej znanych firm, które wbrew pozorom mogą mieć porównywalny bądź nawet lepszy skład, ale za to niższą cenę.
Lokowanie słodkości przy kasach
Przy kasach zdarzają się kolejki, co niekorzystnie wpływa na nasz nastrój. Stajemy się zdenerwowani, zmęczeni oraz coraz to mniej cierpliwi. To przekłada się na częstsze sięganie po słodkości znajdujące się w zasięgu naszej ręki. Technika ta działa również w przypadku najmłodszych, którzy dzielnie stojąc razem z rodzicami, nabierają ochoty na batonika czy lizaka. W ten sposób pod wpływem emocji dokonujemy zbędnych i nieświadomych zakupów.
Ułożenie produktów w sklepie castorama Konin
Jak zostało już wcześniej wspominane, produkty w markecie są ułożone według pewnego schematu, który ma na celu zmuszenie klienta do przejścia przez cały sklep. Można zauważyć, że na przykład pieczywo i nabiał często dzieli pewna odległość, w innej część znajdują się napoje, a jeszcze gdzie indziej chemia. Takie porozrzucanie produktów sprawia, że przeważnie jesteśmy zmuszeni przebyć cały sklep, aby zrobić nawet niewielkie zakupy.
Oczywiście to nie wszystkie techniki, jakie na co dzień są stosowane przez sklepy. Znając chociaż ich niewielką część możemy teraz dokonywać zakupów bardziej świadomie i uchronić nasz budżet przed nagłym uszczupleniem.